afgelopen week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Roxanne Stoel - WaarBenJij.nu afgelopen week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Roxanne Stoel - WaarBenJij.nu

afgelopen week

Door: Roxanne Stoel

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

08 April 2017 | Kenia, Kisumu

Het is al weer bijna een week geleden dat ik mijn vorige blog heb geplaatst en er is al weer een hoop gebeurd, dus hier de samenvatting!

Maandag:
vandaag weer een leuke dag op stage gehad. De kinderen waren blij om ons te zien en kwamen al op ons afrennen terwijl de tuktuk nog niet eens stil stond. Eén kindje was zo blij om ons te zien dat hij na een tijdje op mijn schoot te hebben gezeten even zijn blaas ging legen, zonder iets aan mij te laten weten. Bij het schoonmaken van mijn broek scheurde mijn broek ook nog eens uit, goed begin van de dag!

Later die dag zijn we naar het district hospital gereden om daar bij de psychische afdeling te gaan kijken.
Aangezien wij met zijn vieren bij Mama Ngina stage lopen is er besloten om voor Yoni en mij een andere stageplek te zoeken.
Na het langsgaan op deze afdeling merk ik toch wel een heel groot verschil met de psychiatrie hier en in Nederland. Hier is het een soort gevangenis met cellen en een luchtplaats voor mijn gevoel.

dinsdag:
Vandaag mochten tijdens stage op bezoek bij de jeugdgevangenis hier, in Kisumu. Super interessant! Na een uitleg van een uur (?) te hebben gehad over hoe het met de gevangenis zit en dat er twee soorten kinderen zitten (die beveiligd moeten worden en degene die iets hebben gedaan wat de wet niet toestaat) moesten we een tijdje wachten en zagen we de kinderen ineens schoonmaken.

Eindelijk mochten we dan naar binnen! Na de rondleiding mochten we nog in de klas zitten, waar ze theater les kregen, en was er een kans om met deze kinderen te praten.

woensdag:
Tijdens het helpen van de kinderen hun schooluniformen aan te trekken kregen we te horen dat we gelijk mee moesten lopen, maar waar heen?! Wat bleek, die gevangenis tegenover Mama Ngina was geen gevangenis maar een rechtbank, waar vandaag drie van onze kindjes te horen kregen of ze al naar huis mogen of niet. Ondanks dat de uitspraak in het Engels was konden we het alsnog niet verstaan, zo zacht waren ze aan het praten!
Alle drie de kindjes krijgen uitstel en moeten over een week terug komen om te kijken of de social worker/advocaat voor een stabielere thuissituatie heeft kunnen zorgen.

donderdag:
Vandaag was er geen juf aanwezig en werden wij maar voor de klas gezet. Ja en dan, je moet wat! Dus het muziekboxje er maar bijgehaald en gezellig gezongen, gedanst en de stoelendans gedaan. Zelfs de mama's deden mee!

vrijdag:
Vandaag weer al lekker weekend!

Ook hebben Yoni en ik vandaag het goede nieuws te horen gekregen dat we vanaf maandag naar het ziekenhuis mogen, om daar op de Psychische afdeling stage te lopen. Ook hoort het erbij dat we dan met een social worker mee gaan die voorlichtingen geeft, mensen helpt bij het verwerken van bijvoorbeeld verkrachting of HIV. Ook mensen die verwaarloosd zijn komt vaak op het lijstje voor.

Heb er nu al zin in!


  • 08 April 2017 - 17:15

    Nina:

    Leuk om je verslag te lezen. Super goed van jullie dat jullie het initiatief nemen om eens een andere 'les' tegeven i.p.v. al dat rekenen enz. Haha. Ook intressant dat je mee naar de rechtbank bent gegaan. Heel veel succes op je andere stage en veel plezier nog
    Xx

  • 09 April 2017 - 22:22

    Kees De Munnik:

    Leuk om dit alles te lezen. Het is een land ver weg maar ook letterlijk een wereld van verschil. Geweldig interessant voor jullie om dit allemaal mee te maken. Veel plezier bij jullie volgende stage opdrachten.

  • 10 April 2017 - 09:20

    Eline:

    hee nicht!
    wauw je maakt een hoop mee zeg! ik lees het met veel plezier! ik ben hartstikke jaloers op je!
    veel plezier en veel leren! tot snel!
    dikke kus

  • 13 April 2017 - 17:10

    Gerda Vd Meer Kellebeek College:

    Hallo Roxanne, binnen 14 dagen al zonder een juf erbij een klasje draaien, dat doe je toch 'gewoon' . Dank voor jullie appje, fijn dat t leuk is in t district hospital. Succes daar, en geniet van alles.

Tags: Geen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxanne

Hallo! Mijn naam is Roxanne Stoel en ik ga in maart via mijn opleiding maatschappelijk zorg niveau 4 leerjaar 2 richting Kenia, samen met nog 4 meiden. Ik zal eerst 1,5 maand verblijven in Kisumu waar ik stage loop in Lutheran special school. Vervolgens reizen wij door naar Rangala hier verblijven wij ook 1,5 maand. Hier ga ik stage lopen in Rangala baby home. Als jullie willen weten hoe het met mij gaat volg dit blog dan, want ik zal hier proberen elke week een berichtje op te zetten. Ik hoop dat jullie net zo veel gaan genieten van mijn verhalen, als ik van mijn reis! groetjes!

Actief sinds 24 Jan. 2017
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 14104

Voorgaande reizen:

23 Maart 2017 - 20 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: